Born to be wild

13 oktober 2018 - Thakhek, Laos

De soundtrack van de klassieker Easy rider komt spontaan bij me op als we vanuit Thakhek de vierdaagse tocht op onze Honda 110cc motoren aanvatten. De 450km langeThakhek loop wordt beschouwd als één van de spectaculairste avonturen doorheen Laos. Op de rit passeer je tientallen authentieke dorpjes, ontelbare grotten, watervallen,.... terwijl je de meest adembenemende landschappen doorkruist.
Dag 1: Thakhek - Thalang 100km
Bij het uitrijden van de stad waan je je meteen in een compleet andere wereld.. Genieten van al dat moois is de boodschap al moet je ook best wel uitkijken daar het asfalt hier over verscheidene stukken volledig weg is en het voor het overige deel vol zit met diepe gaten. Ook daveren hier talrijke trucks over de weg richting Vietnam. Onze eerste stop the xiang liap cave blijkt niet zo,n voltreffer door het hoge waterniveau net na het regenseizoen. Bovendien voelen we ons hier als enigen niet echt op ons gemak daar een flinke redneck snake ons pad kruiste op weg naar de grot. Snel verder... De volgende grote halte is de Tham Aen grot. Net voorbij de ingang worden we verwend door de talrijke, prachtig verlichte stalagtieten en -mieten maar het hoogtepunt is toch wel de boottocht die volgt. Je ziet perfect hoe de ondergrondse rivier doorheen de eeuwen de grot heeft uitgehold. Prachtig. Waar deze rivier bovengronds komt nemen de kindjes achteraf een frisse duik voordat we de tocht terug aanvatten.
Gedurende de dag lassen we nog een aantal kleinere stops in. Op het land wordt momenteel volop de rijst geoogst, een attractie op zich. Verder kruisen honderden waterbuffels, varkens, geiten, honden,... ons pad wat tot grappige situaties leidt.
Bij het binnenrijden van Nakai, een dorp 20km voor onze eindbestemming worden we staande gehouden door militairen en het politiekorps. Wat nu? Een sticker kopen ter sponsering van de boatrace die over 3 dagen zal plaats vinden .Pff dat viel mee, je hoort hier wel eens verhalen over corrupte agenten ...
We vervolgen onze weg en bereiken rond half 5 het guesthouse voor de eerste overnachtiing. Tijd voor een frisse douche en een pintje voor de papa.

Dag 2: Thalang - Nahin 105km
Het allerslechtste ontbijt van onze hele reis bij Sabaidee guesthouse zijn we na vertrek al snel vergeten. Het Nakai plateau is zo'n unieke plek op aarde. Dode bomen en water domineren het landschap hier. Voor het opwekken van electriciteit werd een enorme dam gebouwd in de Nam Theun rivier waardoor in 2008 circa 450km2 lager gelegen land overstroomde met alle gevolgen vandien. 150.000 iwoners moesten hierdoor gedwongen verhuizen. Te bedenken dat 90 procent van de electriciteit verkocht wordt aan Thailand... Het doorkruisen van deze streek brengt bij velen gemengde gevoelens teweeg. Bij het verlaten van het plateau worden we verwelkomt door uitgehouwen buhdabeelden langs de weg. Een knap staaltje vakmanschap. Een eindje verderop passeren we the dragon cave. Vooraf had ik gelezen dat je bijna verplicht bent hier te stoppen.
En inderdaad, na een korte enge wandeling kom je terecht in een wonderlijke wereld. Ongezien. We ontmoeten hier een Spaanse meid Roser die ons enkele tips geeft waarvoor we haar nog steeds zéér dankbaar zijn. Een 20 km daar vandaan ligt immers een plateau dat je aan de Mongolische hoogvlakten doet denken. Hier lopen honderden waterbuffels en koeien rond die tegen zonsondergang één lange colonne vormen richting dorp. Daar we vroeg aankomen besluiten we eerst naar de achterliggende cool spring (pool) door te rijden voor een verfrissende duik in het weerom blauwe water om vervolgens terug te keren voor het spektakel. Buiten ons slechts één ander koppel op die grote groene vlakte vol vee. Genieten. Dit kan wel eens het meest unieke moment van onze Laosreis worden.
Het is al bijna donker als we aankomen in Nahin.

Dag 3: Nahin - konglor cave - Lak Sao 150km
Op naar de konglor cave. Een boottocht van 7,5km op de ondergrondse rivier met vervolgens een bezoek aan de achterliggende dorpjes. We waren vooraf reeds even aan het twijfelen om er naartoe te rijden daar ik enkele blogs had gelezen die aangaven dat de reeds door ons bezochte grotten veel indrukwekkender zijn.... Maar de konglor cave wordt nu eenmaal meer toeristisch gepromoot wat reizigers aanzet zeker de hele loop te rijden. Daar aangekomen bleken echter de prijzen flink gestegen sinds enkele maanden.Het begon al met een parkeerticket, een dure motorbootrit door een donkere, niet zo veel betekenende grot, ... bij ons was de goesting meteen over. We waren de tip nog niet vergeten om zeker enkele kilometers terug een compleet verlaten zwemgrot te bezoeken dus we lieten de Konglor cave voor wat ze was. (Mijn collega Koen heeft me trouwens gewaarschuwd uit te kijken met grotten, dus hierbij volg ik dat advies).
Aangekomen voor een frisse duik worden we plots verwelkomt door onze tipgeefster Roser. Zij kreeg maar niet genoeg van deze plek en had hier weerom een hele ochtend doorgebracht. Dit is dan ook echt een idyllische plaats die uitnodigt om een uitgebreide break te nemen. Het wordt dan ook al koud en donker in de bergen als we Lak Sao bereiken. Om 9 uur liggen we allen in dromenland.

Dag 4: Lak Sao - thakhek 150km
'S Morgens stappen we reeds om half 9 op de scooter. Het zijn vandaag die boatraces in Nakai, het evenement dat we enkele dagen geleden nog (gedwongen) sponsorden. (1€ voor 2stickers notabene)
We plannen dus om pas te ontbijten bij onze doortocht in Thalang en vervolgens rechtstreeks door te cruisen naar Nakai.
De boatraces blijken het gebeuren van het jaar te zijn voor deze streek. We worden vriendelijk onvangen door duizenden uitgelaten locals. Buiten de race zelf staat hier een grote markt en kermis opgesteld. Ook wij vermaken ons hier geruime tijd. Eenmaal terug op weg een laatste maal genieten van het fantastische landschap, de locale bevolking en zoveel meer. Om half 5 parkeren we de scooters voor de deur van de verhuurder. Weer een ervaring rijker... en 539 kilometer extra op de teller van onze tweewielers.

1. Oma opa:
    13 oktober 2018
    Wat een spannend en mooi verhaal weer met ook weer mooie foto,s
  2. Havermans may:
    15 oktober 2018
    het is fijn om jullie zo te kunnen volgen op jullie avontuur,
  3. Kaat bax:
    16 oktober 2018
    Hoi Billie ik ben kaat en mis je heel erg.
    Groetjes