Cambodia afschuwelijk mooi

25 november 2018 - Kep, Cambodja

Hallo daar.

3 dagen Phnom Penh zullen er uiteindelijk 5 worden. Daar we over een appartement beschikken, lassen we dagelijks een aantal uren studie in voor de meisjes.
Phnom Penh is een heel diverse stad met prachtige maar ook ontzettend vieze en stinkende buurten. Maar overal valt er iets te ontdekken. Natuurlijk bezoeken we de Wat Phnom, the Killing Fields, het Tuol Sleng-museum, the Russian market, the nightmarket... Het Royal palace laten we aan ons voorbij gaan. Dit kunnen we immers aanschouwen vanuit ons hotel en er is slechts één ruimte openbaar te bezichtigen; meestal tesamen met honderden Chinese toeristen.
De Wat phnom tempel, gelegen op een 27m hoge heuvel, is voor veel Khmers een zeer heilige plaats. Hier liggen ook een aantal koningen begraven.

Voor de trip naar de Killing Fields, 14km buiten de stad, en het Tuol Sleng-museum huren we een remorque in, een brommer met kar achter. Altijd gezellig die ritjes.

Een stukje geschiedenis:
In de jaren zestig en zeventig wankelde de regering in Cambodja. Na onder andere Amerikaanse bombardementen en incidenten tussen de Zuid-Vietnamese troepen en de bevolking, snakte de Cambodjaanse bevolking naar zekerheid en rust. De Rode Khmer, onder leiding van Pol Pot, zou dit brengen. Hij richtte zich vooral op het laagopgeleide plattelands volk. Deze volgens Pot ‘hardwerkende mensen’ waren de motor van de samenleving. Cambodja moest een landbouwstaat worden, dus werd de bevolking gedwongen naar het platteland te gaan. De steden werden verwoest. Ongehoorzaamheid werd bestraft in de vorm van mishandeling of executie. Dit ging zo ver, dat iedereen die als een intellectueel werd beschouwd, bijvoorbeeld door het hebben van hoge opleiding of zelfs een bril, werd gezien als de vijand van de Rode Khmer. Er zijn ongeveer 2 miljoen Cambodjanen vermoord. Destijds was dat een derde van het totaal aantal inwoners van Cambodja.
Foltering vond plaats in Tuol Sleng, een voormalige school. Na het afleggen van valse bekentenissen onder dwang werd je getransporteerd naar de Killing Fields of een andere executieplaats waar het noodlot volgde.

Er heerst een ingetogen sfeer aan de Killing Fields (Choeung Ek). Een groot monument ter nagedachtenis aan de 17.000 doden die hier vielen trekt onmiddellijk je aandacht, een glazen pagode met honderden schedels. Een audiotour en bordjes loodsen je verder over het terrein en vertellen hetgene zich hier heeft afgespeeld . Veel blijft er niet over want kort naar de bevrijding werd alles verwoest. Toch is het een aangrijpende plaats met her en der restanten van de gruwel.

Vervolgens rijden we naar het Tuol Sleng-museum.
Voor velen was de beruchte Security prison 21 (S-21) de laatste halte voor hun dood in de Killing Fields. Achter de tralies van deze voormalige middelbare school gebeurden dingen die het daglicht niet konden verdragen. Hier werden ‘vijanden van de staat’ gemarteld, uitgehongerd en opgesloten alvorens ze afgevoerd werden naar een van de massagraven voor de genadeklap.
De folterkamers, cellen,... zijn nog intact en honderden foto's vertellen de verschrikkelijke avonturen.

Na al deze harde realiteit hoog tijd voor wat afleiding voor de kindjes met een duik in the pool van ons hotel en voor de afwisseling een bezoek aan de Burger King voor een hamburger en frietjes.

De volgende middag gaan we lekker op souvenierjacht bij de Russian market, deze markt dankt zijn naam aan de Russische expats die hier in de jaren 80 hun inkopen deden.

Daar het snikheet is en Phnom Penh een waterpark rijk is, besluiten we ook dit park een bezoekje te brengen. De glijbanen blijken wel wat minder en hier en daar wat afgeleefd, maar het blijft dolle pret voor onze kroost.
De nodige afwisseling zorgt er ook voor dat de kindjes van het reizen blijven genieten.

Eigenlijk kan je gewoon weken door Phnom Penh kuieren maar het is tijd om verder te reizen. De volgende bestemming Kep, een kustplaatsje wereldberoemd om zijn krab en verder kan je hier gezellig niets doen wordt verteld.
We doen ons hier de eerste avond helemaal tegoed aan overheerlijke krab en inktvis. Echt smullen.

Dag 2 : tijd om met een bromfiets de haven en ruime omgeving te verkennen. Deze buurt staat immers ook bekend om zijn zoutwinning en peperboerderijen. Helaas heeft het de voorbije dagen wat geregend waardoor de zoutvelden afvallen maar Kampotpeper is een begrip en dus maken we daar graag wat tijd voor vrij. Peperbollen groeien aan een struik en kunnen gedurende drie maanden per jaar geoogst worden. De pepertjes zijn groen of rood. Al naargelang het procédé van koken en drogen krijg je witte of warte peper van de groene peperbollen. Een leuke les voor ons allen.
We sluiten de dag af met een bezoek aan het kunstmatig aangelegde strand hier in Kep.

Na deze 2 dagen hebben we het hier echter weer wel gezien; we zijn immers reeds uitnodigender plaatsen tegen gekomen om lekker te relaxen dus hebben we besloten om morgen verder te trekken naar Kampot, een hippiestadje met Franse historie een 25 km hiervandaan.

Volgende keer meer hierover.

1. An Sujew:
    Hieperdepiep voor Billie!!!
    We kregen deze week ook een mooi kaartje! Leuk hoor! We kijken geregeld jullie foto’s en vooral de dieren zorgen voor ooohs en aaaahs in de klas!
    Geniet er nog maar lekker van en tot....
    juf An en alle kids
  2. Maya:
    25 november 2018
    Gaan jullie wel terug kunnen wennen, hier?
  3. An Sneyders:
    25 november 2018
    Wooow, weer een fantastische ervaring....
    Leuk om jullie te volgen.
  4. Koen:
    nieuw leven gestart?
    koen
  5. Ann:
    14 december 2018
    Opnieuw super mooi en wat een verschil tss de prachtige monumenten en het afval overal...