Island hopping

15 december 2018 - Hua Hin, Thailand

Dag allemaal,

In een veel te krap zittend minibusje vertrokken we de volgende ochtend naar Phang Nga, de stad die haar naam ontleend aan de beroemde Phang Nga baai.
Decor voor menig filmmateriaal.
Karststeenrotsen doemen her en der uit het zeewater op afgewisseld met kleine eilandjes, al dan niet bewoond.
Wij zetten koers naar één van de grotere eilanden, Koh Yao Noi.
Ondanks dat de eilanden Koh Yao Yai en Koh Yao Noi makkelijk bereikbaar zijn vanaf Phuket en Krabi zijn ze nog heerlijk onaangetast door het massatoerisme, de overwegend moslimbevolking wil dit liefst zo houden.
We huurden scooters en verkenden het binnenland en alle ongerepte strandjes.
Je komt hier vooral akkerbouw en veeteelt tegen. Een boer die je vriendelijk begroet, een buffel die het land omploegt of ligt te chillen in zijn modderpoeltje en een kudde koeien die ons "farangs" twijfelachtig nakijkt. En tot onze grote verbazing waren er zelfs rijstterrassen op het eiland te vinden.

De meeste wegen zijn hier heuvelachtig en verhard – hoewel je richting het noordoosten van het eiland nog verscheidene paden aantreft die onverhard en avontuurlijk zijn. Zo reden we via een dirt road naar Long Beach, buiten de uitbaters van een drankstalletje, was er niemand . Meters zandstrand voor ons alleen met uitzicht op de prachtige Hong eilanden.

Ook huurden we een dag een longtail boot om wat eilanden in de Phang Nga baai te bezoeken.
De lucht kleurde die ochtend grijze maar naargelang de dag vorderde werd ze gelukkig strakblauw.
Zo snorkelden we bij Hong Island en vaarden we de lagoon in om te zwemmen.
Hong wil kamer betekenen, je vaart met de boot als het ware de kamer van dit eiland binnen , super mooi..
We voederden de apen op Monkey Island en zagen dat ook apen goede zwemmers zijn.
Op de mooie stranden van Ko Nok ,Lading island en Pakbia werden zandkastelen gemaakt....

Vanuit Noi bezochten we het grotere eiland Koh Yao Yai, dat veel mooiere zandstranden heeft dan Noi. Minder ontwikkeld is, met een erg relaxed sfeertje. Een aantal grote resorts zijn hier en daar in aanbouw, hopelijk blijft dit eiland toch nog lange tijd onder de radar.

Na 6 dagen "off the beaten track" was het tijd voor wat luxe. Ook werd het weer hoog tijd om wat te studeren. De leerstof is er bij beide zo goed als door, nadien nog wat herhalen en dan zijn ze klaar om hun klasgenootjes opnieuw te vervoegen in januari. Tijd gaat véél te snel.

We verblijven nu in Ao Nang bij Krabi. Hier waren we 4 jaar geleden ook al eens. Toch is er weer veel verandert, helaas niet altijd even positief....
Veel meer dan uitgebreid ontbijten (buffet=feest), wat studeren, zwemmen en wat strandhangen doen we niet.

Nadat de batterijen weer opgeladen zijn, is het (al) tijd om stilaan terug te reizen richting Bangkok, voor onze laatste dagen van deze reis.....

Ik (Joke) zou nog graag wilde olifanten gaan spotten in Kuiburi national park, die hebben we gemist in Khao Yai NP. De kids willen nog ergens een megacool waterpark meepikken en Hans wil nog graag veel lekker Thais eten....

Dus....wij GENIETEN nog even verder !