Richting zuiden

9 december 2018 - Ao Nang, Krabi, Thailand

Billie Jules had nog een verjaardagscadeau te goed ... een bezoek aan Kidzania in Bangkok.
Het is een mini-wereld speciaal gemaakt voor kinderen. Ze kunnen hier talrijke beroepen uitoefenen zoals politieman, dierenarts, chef-kok, brandweerman, pakjesbezorger, model, piloot, winkeluitbater, garagist enzovoort. Ook staan er kleine productiefabrieken opgesteld waar ze leren hoe onder andere ketchup en borrelnootjes gemaakt worden en hoe melk afgevuld wordt. Je kan overal centjes verdienen door te gaan werken en daarmee kan je dan je lunch verdienen of iets leuks doen zoals gebouwklimmen, schminken, cadeautje kopen...
Dolle pret voor alle drie. Een spannende veel te korte dag. Ze slapen die nacht dan ook als roosjes.

De volgende dag nemen we een taxiboot over de Chao phraya rivier om een bezoek te brengen aan Icon Siam, de net geopende meest prestigieuze shopping mall van Bangkok. Het is hier glamour & glitter, alle topmerken onder één dak. Een leuke afwisseling. We sluiten af met een etentje bij een restaurantje in de buurt, onze favoriet die we bij een vorige reis naar Thailand ontdekten.

De laatste dag Bangkok starten we met een flinke portie studeren aangevuld met het ontdekken van verborgen pareltjes in de stad zoals de big budha tempel.
We zullen vannacht in de trein slapen die ons richting het national park van Khao Sok voert. Een trein met ruime slaapcabines... weer eens iets anders.
12 uur sporen tot Surat Thani en nog een 2u durende taxirit later komen we op onze bestemming aan.
Een accommodatie met toffe basic bungalows tegen het oerwoud en belangrijk voor de kroost: een zwembad. We zijn hier niet gekomen voor een trekking maar voor een boottocht over het Cheow Lan meer.
Midden in het Thaise Khao Sok National Park lag ooit een bloeiende vallei. Toen de regering echter 33 jaar geleden besloot een dam te bouwen voor het opwekken van electriciteit stroomde deze vol met water. Zo ontstond het Cheow Lan meer, dat volgens kenners het mooiste meer van Thailand is en waar reeds verscheidene films zijn opgenomen.
De volgende ochtend vroeg uit de veren voor een dagtrip met een longtailboot.
Het helderblauwe water, de vele eilandjes die ooit bergtoppen waren, de immense kalkstenen kliffen die het meer aan verschillende kanten omsluiten en de arenden die constant overvliegen; we worden er even stil van.
Rond de middag meren we aan bij een drijvend hotel/restaurant voor de lunch. Gewoonlijk vallen deze tourmaaltijden tegen maar deze keer krijgen we heerlijke vis, groene curry en een groenteschotel aangeboden.
Het meer zit hier trouwens vol met prachtige vissoorten die zich gewillig door de kindjes laten voederen.
Daarna snel de zwemkledij aan voor een duik in het tot 80 meter diepe water. Ondanks die diepte heeft het verrassend genoeg toch een aangename temperatuur.
Vervolgens vullen we de middag met een kayaktocht langs de verschillende eilandjes.
Een fijne dag, iets te toeristisch opgezet naar onze smaak.

Om het massatoerisme in het zuiden verder wat te ontlopen, hebben we besloten koers te zetten naar Koh Yao Noi, een eilandje in de Phang Nga baai gelegen tussen Phuket en Krabi, waar het nog rustig vertoeven is.

Maar daarover volgende keer meer.

1. Ann:
    14 december 2018
    Wauw wat een belevenis en goede manier om uit te zoeken wat je later wil doen !
    Super mooi meer!