Trekking Noord Laos

23 september 2018 - Nong Khiaw, Laos

Sabaidee,

Terwijl de kindjes aant spetteren zijn in het zwembad, infinity pool met uitzicht op de Nam Ou rivier en het karststeengebergte van Nong Khiaw, probeer ik het relaas van onze trekking neer te typen.. Gisteren toegekomen bij het Mandala Ou Resort, na een rit van 6uur vanuit het Noorden.
Daar deden we een 2-daagse trekking door de jungle.....en amai, het waren intense dagen. De mannen, met Binc voorop, deden het geweldig. We kozen voor een nieuwe, nog maar weinig belopen route. Daarbovenop is het nog laagseizoen,dus amper toeristen, en er viel veel regen op korte tijd de afgelopen dagen.

We gingen van start met een bezoek aan de ochtendmarkt, wat een verschil met Thailand, waar alles netjes en redelijk proper is...we doen hier samen met de gids inkopen voor de maaltijden tijdens de trip. Na het zien van de "vleestoog" besloten we prompt om voor de vegetarische versie te gaan.

Bij aanvang van de tocht ploederden we meermaals door riviertjes.,Door de zware regenval bleken verscheidene bomen en bamboo weggespoeld, dus moest er ook flink geklauterd worden, de gids met zn manchete op kop, takken wegkappen totdat we er min of meer door konden. Stijle hellingen recht naar beneden sukkelen, met als enige houvast de boomwortels. Lunchen deden we onder een afdakje van bananenbladeren. De gids toverde een kroon, een wandelstok en een fluit van bamboo en bladeren, de kindjes keken vol bewondering toe...
Onderweg vingen we een krab, die ging mee in de rugzak voor het diner, paddestoelen die eetbaar zijn, wilde bananen, enz... de mensen kunnen hier echt nog (over)leven van wat ze in de jungle vinden.

Het was al bijna donker toen we eindelijk moe, bezweet en vuil toekwamen in het dorp bewoond door Lanten, herkenbaar aan hun typische klederdracht. Terwijl wij bijkwamen op een bankje bij het lokale winkeltje, waar we veel bekijks hadden, ging de gids aan het dorpshoofd vragen bij welke familie we mochten overnachten. De mensen stonden ervan versteld dat onze kroost al wandelend en klimmend hun dorp bereikt had.Ons verfrissen moesten we in de rivier doen. Er werd voor ons gekookt en slapen deden we op een grote dikke mat naast de bedden van de familie. Speciaal...

De volgende dag zouden we normaal de school bezoeken, maar die bleek dicht. Er schijnt een probleem te zijn dat er bijna geen kinderen meer naar school komen, ouders zien meer toekomst voor hen in het werken op het veld... er zijn tal van bijenkomsten gepland tussen leerkrachten en dorpsoversten in de hoop de mentaliteit te keren. We deelden potloden uit aan alle kinderen en zo werd duidelijk dat ze niet goed wisten wat ermee te doen. Wel allemaal blijde gezichtjes!
De eerste dag was fysiek zwaar, de beentjes waren wat stijf en de nacht was te kort, dus kozen we voor een makkelijker parcours. We passeerden nog wat dorpjes, wandelden langs rubberplantages en rijstvelden. Intussen kwam een tuktuk ons tegemoet gereden en bracht ons terug naar de stad. DOUCHEN was het eerste wat deden,wat kan dat deugd doen seg!
Nagenieten van een unieke ervaring deden we tijdens het diner...Om 20u was iedereen in dromenland.

Op de foto's krijg je een impressie, maar bij zo'n avontuur, met geuren en kleuren, schieten beelden tekort!

Joke & Co

1. Oma opa:
    23 september 2018
    Wat een ervaring weer daar in het oerwoud
  2. Annick en co:
    26 september 2018
    Alvast een hele gelukkige verjaardag voor Binc!