Bye bye Chang, hello beer Lao. :-)

17 september 2018 - Luang Namtha, Laos

Sabaidee,

Hier zijn we weer, deze keer vanuit Luang Namtha, Noord Laos.

Maar wat deden we de afgelopen week ?

Vanaf Chiang Mai reden we met de Greenbus naar Chiang Rai, helaas hadden we geen boeking vooraf gemaakt en was er pas plaats op de bus van 14u15 met aankomst chiang rai rond 18u. Dat betekende ruim 3 wachten op het busstation, die vulden we op met extra schoolwerk en een uitgebreide lunch. Toen we aankwamen op het old busstation, was de nightmarket al in volle gang. Snel met een tuktuk naar ons hotelletje voor de volgende 3 nachten en dan terug richting nightmarket voor het avondeten. Als dessert namen we alle 5 frozen ice cream, oreo, banaan en aardbei smaak, hhmmmm.
Dag 2 huurden we weerom 2 scooters om de omgeving in alle vrijheid te verkennen

Hoofddoel, het Baandam museum ,oftewel het Blackhouse.
Samen met de White Temple, die we 3 jaar geleden bezochten, de creatie van de in 2014 overleden kunstenaar Thawan Duchanee.
En wát een contrast met de witte tempel waar vooral de hemel wordt uitgebeeld. Hier wordt vooral het tegenovergestelde benadrukt – de hel.
Je wordt hier vooral meegenomen naar duistere plekken. Stel je zo’n 15 zwarte gebouwen voor met daarin allerlei uitgestalde botten, skeletten, huiden, slagtanden en vachten van wilde dieren. Indrukwekkend of krankzinnig?

Na te zijn ondergedompeld in de duistere wereld van Thawan Duchanee was het tijd voor de Wat Rong Suea Ten
Naast de witte tempel en het zwarte museum, heeft Chiang Rai sinds 2016 ook een heuse blauwe versie in het assortiment.
Toegegeven; het is minder indrukwekkend dan de twee voorgangers, maar toch een bezoekje waard. Zeker de binnenkant van de tempel met een prachtige witte Boeddha en gedetailleerde muurschilderingen.
Genoeg cultuur voor die dag.
Afsluiten deden we bij Cat"n"A cup, een heus kattenknuffel café, tis zo eens iets anders! Toen we fris gedoucht eropuit wilden voor het diner, barstte het onweer boven Chiang Rai los. Toen het even over was, ging Hans snel op en neer voor een afhaalmaatlijd, helaas bleef hij ook niet droog. :-)
De hitte van de vorige dag was weggespoeld door het onweer. Weer op pad met onze tweewielers, de lokale markt deze keer, altijd plezant bekijks van twee kanten, haha !
Nadien wilden we gaan afkoelen bij de Khun Korn waterval, die maakt een val 70 meter in de diepte. Brute pech, bij aankomst bleek de toegang gesloten omwille van teveel en gevaarlijk water! Drie kwartier gereden voor niks, gelukkig was het een mooie route.

Na afscheid genomen te hebben, met de nodige foto's, van onze gastvrouw en dochter gingen we met de bus naar Chiang Khong. Geen airco bus, maar een eerder aftands exemplaar zonder ramen. Na 2 uur hobbelen door bochten aangekomen bij de plaats waar je via de friendship brug De grens met Thailand en Laos overgaat. Verder valt er niet veel te vertellen over Chiang Khong, zo'n typisch grensstadje....

16 september, na 28 dagen zeggen we tot ziens Thailand en beginnen we aan een nieuw avontuur in Laos. Dit is een echte geregel / reisdag. Gelukkig niet druk aan de grens, geen omkooppraktijken, gewoon formuliertjes invullen, betalen en huppakee, Hello Laos!
Direkt door naar Luang Namtha. 3,5uur rijden. Hoog in de bergen op amper 70km van de Chinese grens ligt dit stadje dat bestaat uit één hoofdstraat vanwaar je zo met je scooter de binnenlanden inrijdt.
In de bergen rondom Luang Namtha leven talloze traditionele stammen. Zij wonen in primitieve bergdorpen waar het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. De elektriciteit gaat er ‘s avonds om elf uur uit, er wordt gekookt op kampvuur en de mensen slapen op dunne planken in zelf gebouwde huizen van bamboe. Wassen doen zij in de rivier en het toilet bestaat uit een gat in de grond. De komende dagen staat een trekking door de jungle en langs bergdorpen op de planning, alsook een kayaktocht op één van de vele rivieren.
Vandaag reden we met de scooter een loop rond het stadje, langs prachtig groene rijstvelden, dorpjes waar lokale rijstwijn gestookt werd, waar traditionele wevers aan het werk waren, waar kindjes zwommen in de rivier...

Het is hier duidelijker veel primitiever dan in Thailand, maar ook nog zoveel puurder. Thailand ruim 20 jaar geleden, maar de onvermijdelijke vooruitgang loert om het hoekje.

Wij gaan hier komende 30 dagen van genieten

Tot snel
J

1. Oma opa:
    17 september 2018
    Weer mooie foto,s, mer pffff het gemis begint al ,en we hebben nog 3 maanden te gaan ,xxxxxxxxx😍
  2. Koen:
    18 september 2018