Phayao, wat was je magisch mooi

11 september 2018 - Chiang Mai, Thailand

Sabai dee ka,

Hoi hoi in het Thais !
Vanuit Chiang Mai deze keer, waar we de laatste 4 dagen vertoefden in het Riverside House , gelegen aan de Ping rivier, tegenover de Ijzeren brug. Zwembadje erbij en zelfs een ontbijtbuffet, kortom feest. Beetje vakantie in de vakantie, zeker na al die weken van niet mogen zwemmen omwille van kleine ongelukjes.

Maar...we kwamen van Phayao....het meer van Phayao, zó mooi, magisch mooi!
Gek dat deze regio nog niet ontdekt is door de Westerse toerist.

Van Phrae 2 uurtjes met de bus, maar qua landschap toch zo verschillend.
We hadden een leuk guesthouse, een blokje om van het meer.
'S avonds troept de lokale bevolking bijeen op het plein aan het meer, gezamenlijke aerobics, basketbal, openlucht fitness, voetbal, speeltuin, schilderijtjes maken, springkasteel en natuurlijk onvermijdelijk, de eetstalletjes. . Gezellige boel, op zo'n moment is het spijtig dat we de Thaise taal niet machtig zijn....met Engels kom je hier ook niet ver.

De dag nadien huurden we twee scooters met als doel een rondje rond het meer.
Dat zou zonder zijsprongen iets van een 26km moeten zijn.
Eerste stop was de Wat Analayo, een overweldigend groot domein, gelegen op een heuvel in de jungle, met zowel veel nieuwe als oude tempels. Fascinerend liepen we rond op alle paadjes door de jungle tot we overal geweest waren, buiten een Thais koppel waren we de enige bezoekers, indrukwekkend...
Met de scooter terug de heuvel af, onderweg een noodle soup lunch en weer verder.
Lokaal marktje, huppakee, op de rem. Hier hadden wij ook weer veel bekijks en werden de kindjes meermaals in de arm of in de wangen geknepen!
Maar vooral de vis madammen trokken de aandacht en dan vooral die van Binc. Blijven staan kijken tot iemand vis kocht, dan kon hij zien hoe ze eerst de vis, vaak katvis, suf sloegen met een stok om vervolgens de vinnen en staart eraf te snijden, nadien neus eraf, slipje in de buik, met de lepel de ingewanden eruit en voila klaar is kees. Ook de beenhouwer die stukken varken versnijd, en geloof me, hier gaat niks verloren...
Ze bleven hun ogen uitkijken, maar uiteindelijk geraakten we toch weer op pad.
Via mooie groene rijstvelden, langs de oevers van het meer, waar de lotusbloemen gulzig bloeiden reden we stilaan terug naar Phayao. Onderweg passeerden we nog een kudde waterbuffels die langs de straatkant aan het grazen waren.
Weeral zoveel mooie dingen gezien, de dag eindigde met een fikse regen en onweersbui.

Tijd om weer wat meer onder de "toeristen" te komen, richting Chiang Mai dus, 3 uur bus door bergachtig, lees bochtenwerk, gebied. We waren hier 3,5 jaar geleden ook al eens met zn allen. De stad lijkt nu echt uit zn voegen te barsten, de sfeer is gelukkig nog altijd goed. Deze keer zijn we er op zondag, de ideale moment om de zondags markt te bezoeken. Wow, wat is die groot en zoveel volk, ook héél veel toeristen. Niks kopen hier is quasi onmogelijk. We gingen opnieuw eten bij het restaurant dat toen ook al zó goed was, awel dat is het nog steeds. Heerlijk!
We hebben niet alleen geluierd aan het zwembad en schoolwerk gemaakt
We hebben ook biologie les gehad in de vorm van waterval beklimmen...
Buan Thong waterva oftewel Sticky waterfalls,l, 55 km van de stad.
Leuk voor jong en oud, je waant je even net zo onoverwinnelijk als Spiderman!
Maar hoe dan ?!
Het water dat naar beneden stroomt is afkomstig uit een calciumrijke bron, en laat op zn weg naar beneden een mineraallaagje achter op de rotsen. Dezr crème kleurige laag is sticky en heeft heel veel grip, waardoor je zo omhoog kunt klauteren. Kei cool.
Ze konden er geen genoeg van krijgen, toffe dag!
Binc zn sandalen zijn kapot dus moesten we op zoek naar nieuwe.
Warorot markt is de place to be voor zulke koopjes.
Een paar uurtjes hier ronddwalen levert weerom wat extra bagage op :-)

Tijd om weer verde te gaan, Chiang Rai deze keer. Onze tijd in Thailand begint "op" te geraken. Je krijgt immers maar een 30 dagen vrij visum, nadien moet je het land uit.
Via Chiang Rai gaan we tegen 16 september de grens ovet naar buurland Laos.
Dat is voor later, eerst nog wat genieten van Thailand.

Gr
J

1. Sandrine Röell:
    11 september 2018
    Wat leuk! Dit is precies wat wij straks ook willen gaan doen! Zou ik de namen van de guesthouses in Chiang mai en Phayao mogen? Wie weet kunnen wij daar ook verblijven! Veel plezier alvast in laos!
  2. Maya:
    12 september 2018