Dag 8: Prachuap Khiri Khan.....waar ??

28 augustus 2018 - Prachuap Khiri Khan, Thailand

De dagen vliegen voorbij, tijd voor nog eens een update.
Afgelopen dinsdag konden we op uitnodiging genieten van een dagje waterplezier in het Black Mountain waterpark. Stijle glijbanen, lazy river en een golfslag bad zorgden ervoor dat we die avond snel in slaap vielen. Fris en monter gingen we per trein naar Petchaburi, een uurtje noordelijker van Hua hin, ons doel die dag was een bezoek aan de Khao Luang Cave.
Mooie grot die je bereikt door eerst de apen op weg er naartoe te trotseren en daarna via steile trapjes af te dalen in de grot. Als de zon schijnt, valt er mooi licht binnen in de tempelgrot. Centraal ligt een enorme boedha, verder zijn er nog 3 kamers met verschillende boedhabeelden. Een lieve behulpzame dame deed voor hoe we moesten offeren volgens de regels. We genoten van de rust, we waren de enige "witte", en de koele bries die door de grot waaide.
Terug een uurtje hoofd buiten hangen in de trein,we hadden tickets voor de slow train 3de klasse, en waren in Hua Hin, op de nachtmarkt lekker verse vis gegeten en de kindjes nog een rotee ( soort pannenkoeken ). Robinn nog een voetbaltenue gescoord en Billie 2 mooie jurkjes!
Tijd om Hua Hin te verlaten, Prachuap Khiri Khan werd de volgende bestemming en daar zitten we nog steeds ! 1,5 treinen zuidelijker, een rustig provinciestadje vlakbij de Birmese grens, weinig toeristen en veel leuke dingen te doen in de omgeving. Thailand 25 jaar geleden , we zouden maar max. 2 nachten blijven, maar we zitten nu aan 4, teken dat we het hier naar onze zin hebben.
Het weer blijft wisselvallig, bij aankomst zaterdag was het weekendmarkt aan de pier, maar door een lange stortbui viel die letterlijk in het water, spijtig!
We bezochten tussen de buien door de bekendste tempel , Wat Thammikaram, gelegen op een heuvel uitkijkend over de baaien en de stad, helaas vergeven van de apen....
De dag nadien huurden we op verzoek van de kinderen een soort van tuk tuk, een brommer en zijspan. Dolle pret natuurlijk! Wat Ao Noi temple werd onze bestemming, een mooie volledig uit teak gemaakte tempel. Van een vriendelijke monnik kregen we soya melk en een cd rom met Boeddhistisch teksten....
Ook was er een vijvertje waar je van die uit de kluiten gewassen katvissen kon voederen, een hoogtepunt voor de kids! Een steile klim langs het strand omhoog bracht ons bij de Khan Ka Dai grot tempel. Duidelijk te zien dat hier niet veel toeristisch volk passeert trappen er naartoe weggezakt, rotsen aan de ingang, weinig licht, maar binnenin weer wel mooi, 2 liggende boedha's en veel vleermuizen :-).
Dat was zo goed bevallen, zelf rijden, vrijheid om te stoppen waar en wanneer je wilt, dat we onze gezinsbrommer ook reserveerden voor de volgende dag, voor de prijs moet je het ook niet laten, 450 baht, omgerekend 11€ per dag. Onze avondmaaltijd kochten we op de "eetmarkt" : donuts, vers fruit, viscake, gevulde rijstbal en wat dingen waar we de benaming niet van kennen, véél teveel natuurlijk, maar alles smaakte.
Vandaag werd ons een route aanbevolen door Sherry, de behulpzame eigenaresse van ons guesthouse ( safehouse hostel ) , eerst naar het fish research centre in Klong Wan, educatief, hier kan je zien hoe ze nieuw koraal kweken om terug uit te zetten in de zee. Ook zeebrasem, zeewier en zeekomkommers behoren tot hun kweek en onderzoeksprogramma. Leuk om langs de verschillende bassin te lopen en je te laten verrassen door telkens iets nieuws. Helaas alles in het Thais, hier zouden ze meer mee kunnen...
Nadien ern bezoek aan het Waghor Aquarium, de toegangsprijs was zo laag, iets meer dan een euro pp, dat we niet konden weerstaan. Beetje oude glorie, we hebben al mooiere gezien, maar visjes kijken blijft plezant.
Late namiddag scheurden we nog even snel naar de grensmarkt in Singkhon ,onderweg moeten schuilen voor een hevige plensbui, buitenlanders mogen hier de grens tussen Thailand en Myanmar niet over. Wel kan je hier typische spullen uit Birma, zoals Tanaka ( gele spul dat ze op hun gezicht smeren ) en thee kopen. We kochten de eerste souvenirs,die nog 4 maanden meegesleurd moeten worden, maar ge kent Hans, hij kan bijna alles gebruiken en ziet in bijna alles potentieel.
Morgen zouden richting Ko Tao eiland reizen, maar een bezoek aan het hospitaal met Binc beslist daar anders over! Handig soms die flexibiliteit....
Naar Bangkok dan maar en verder naar...... suggesties 😉 iemand ?

Ps : nothing to worry about. Binc was op zn knie gevallen en het wondje ging niet goed dicht. Creme smeren hielp niet echt, dus nu een antibiotica kuur voor de infectie.
Komende twee weken best niet zwemmen, zou zielig zijn moesten wij gezellig gaan snorkelen terwijl Binc op de boot of op het strand moet blijven. Beach life plannen we later wel in.

Tot de volgende!
J

1. Maya:
    28 augustus 2018
    Ik krijg toch ook weer goesting. Hoe warm is het er?
  2. Oma opa:
    28 augustus 2018
    Amai weer mooie foto,s mer van onze binc zijn blessure mis ik wel een foto of mogen we dat niet zien
  3. Elke:
    Leuke verhalen!
    Pakketjes opsturen geen optie?
    Hoef je er iig geen 4 maanden mee rond te trekken?
    Beterschap voor Binc!
  4. Joke:
    29 augustus 2018
    Maya, bewolkt zo'n 27 graden en als de zon erdoor komt wel warmer, maar heel aangenaam voorlopig. Is hier echt een stadje voor jullie.
  5. Elke Kempen:
    29 augustus 2018
    Geweldig!! Ik ben alweer benieuwd naar de volgende verhalen 😊 beterschap voor Binc, hopelijk gaat het wondje nu snel dicht.
  6. Koen:
    29 augustus 2018
    hanske met helm op , kinderen zonder ???