Van outdoor activiteiten in Vang Vieng naar cultuur in Vientiane

7 oktober 2018 - Vientiane, Laos

Hoi allemaal,

Onverwacht plezier in Vang Vieng, ondanks het bewolkte, regenachtige weer.
Dit stadje staat vooral bekend als place to be voor jonge backpackers maar ook wij hebben ons hier enkele dagen prima vermaakt. Tegenwoordig promoot Vang Vieng zich meer als outdoor centrum. Activiteiten als tuben, kayakken,ziplinen, mountainbiken en offroad buggy rijden, het is er allemaal mogelijk.
Die ochtend te voet vertrokken de stad uit, de toll brug over naar de andere kant van de rivier waar we al snel beslisten om toch 2 scooters te huren, ook al hong er regen in de lucht.
De regio staat bekend om zn grotten en zn natuurlijke bronnen, Blue Lagoons genoemd. Bij de eerste gingen we een kijkje nemen.....toen we aankwamen begon het regenen, gelukkig hindert dit niet zo, de temperatuur blijft hoog! Zwemmen in de lagoon, springen uit bomen en slingeren aan een koord, we deden het allemaal.
Samen met tientallen Chinezen, wat soms grappige taferelen oplevert, wetende dat die meestal niet kunnen zwemmen....
Op de weg terug een paar keer moeten schuilen voor de regen, maar al bij al een leuke dag.
Ook hier is er night market, waar we gezellig overslenterden en ons lieten verleiden tot wat koopjes!

Hans had een goede deal kunnen sluiten,dus konden het niet laten schieten, we huurden twee buggy's om de dirt roads onveilig te maken! Waw, hoe gaaf was dat! Voordeel van de regen was dat er enorme plassen waren, foto's spreken voor zich. Onze kledij is eraan voor de moeite, maar dat was het dubbel en dik waard.

We hadden een resortje, net uit de drukte met een zwembadje erbij waar we de laatste dag veel in zwommen met tussendoor wat schoolwerk. De bewolking had ondertussen plaats gemaakt voor een stralend zonnetje.

Na een korte hobbelige verplaatsing van een 3,5uur kwamen we toe in Vientiane, de hoofdstad van Laos.
T was al donker, een hotel vinden met een familie kamer bleek niet zo gemakkelijk. Uiteindelijk checkten we in bij een groezelig guesthouse om da dag nadien rustig een beter onderkomen te zoeken, wat ook lukte!

Tijd om de stad te gaan verkennen.
Beginnen deden we bij het COPE center. Een leerlijke plaats voor ieder van ons. Dit is een non-profit organisatie die protheses en revalidatie aanbiedt aan Laotianen die dit zich niet kunnen veroorloven. Er zijn immers duizenden slachtoffers ten gevolge van onontplofte bombies ( weet je nog ? We bezochten het UXO museum in Luang Prabang )

Dagelijks vallen er nog gewonden bij ongevallen met bombies ( kleine bommetjes die verspreid worden uit een clusterbom). Om een idee te geven, na de oorlog (1964-1973) bleven er 80 000 000 actieve bombies achter op Laotiaans grondgebied.
We zagen hier hoe protheses door de jaren heen geëvalueerd zijn en keken via filmpjes hoe blij mensen waren, na de hulp van COPE.

We deden ook een rondje tempels, het nationaal symbool Pha That Luang uit de 16de eeuw, een gouden boedhistische stupa die afgebeeld staat op bankbiljetten. Tevens het heiligste monument van het land.
Ook de Patuxai is een bekend bouwwerk. Deze triomfboog is geschonken door de Fransen en geïnspireerd door de Arc deTriomphe in Parijs, maar door strubbelingen nooit afgewerkt. Je kan via een trap naar de toren klimmen.
Ook hier weer 's avonds veel volk op de night market , gelegen aan de Mekong met zicht op Thailand aan de overkant.

Dat is voor binnenkort, eerst gaan we naar Thakhet, midden Laos. We gaan daar met de brommer een 4 of 5 daagse loop rijden, langs grotten,watervallen en dorpjes.
Nadien zijn onze 30 dagen Laos bijna opgebruikt...

Benieuwd hoe dat gaan zijn ? Lees over een weekje onze ervaringen !

Tot snel.
J

1. Marte en Heidi:
    9 oktober 2018
    Wauw! Indrukwekkend zeg! Net met Marte nog eens naar de foto's en video's gekeken. Wat beleven jullie daar geweldige avonturen! Veel plezier! En tot snel!