Welcome back

22 oktober 2018 - Phimai, Thailand

Nog één dagje relaxen en studeren in Laos Thakhek....
De volgende ochtend is het tijd voor de bus die ons naar Nakhon Phanom (Thailand) zal voeren, ons 30 dagen visum gaat immers verstrijken. We zijn nog geen uurtje later en ons favorieteThailand heet ons alweer welkom. Een compleet andere wereld aan deze kant van de Mekong rivier. Terug alle luxe voorhanden. Een grote smile op de gezichten van de kindjes als we de eerste 7eleven tegen komen, onze favoriete supermarkt.
De stad Nakhon Phanom heeft een aquarium gewijd aan de vissen in de Mehkong en Gao Praya rivier . Je maakt hier kennis met de monster katvissen die deze rivieren rijk is BRRRR.

Deze stad heeft zeker wat te bieden en we hebben hier zéér lekker gegeten op de avondmarkt, toch besluiten we de volgende dag 6uur door te reizen tot Khon Kaen, een bruisende minder toeristische stad hier in het oosten van Thailand. Mai Thai Guesthouse wordt uitgebaat door een gepensioneerde Engelse tattoeur die hier de liefde vond. Een ontzettend toffe verblijfplaats met zwembad. We schatten eerst 3 overnachtingen, boeken 4 en blijven uiteindelijk 6 nachten. Khon Kaen heeft een enorme night- en foodmarket met grote schermen waar Europees voetbal getoond wordt, verscheidene podia met optredens en talrijke stalletjes met van alles en nog wat. The place to be waar we dan ook gemakkelijk 5 avonden vullen. Hoofdbezienswaardigheid van de stad is echter de wat Nong Wang, de 9-verdieping hoge tempel die je ook volledig kan beklimmen. Verscheidene verdiepingen herbergen een museum. Boven heb je een fantastisch uitzicht over de stad.
Een bezoek aan het Central Plaza mag ook niet ontbreken. Een grote shopping mall met de gehele bovenste verdieping plezier voor jong en oud. Een pretpark speeltuin, luna park, cinema, skatepark,... de ogen van Binc flikkeren, het lijkt hier wel kermis en we gaan dan uiteindelijk ook naar huis met 6 extra knuffels uit de grijpautomaten.
Ook al verblijven we 6 dagen in Khon Karn, de meeste tijd besteden we aan studeren en het onveilig maken van het zwembad. Binc zullen ze niet snel vergeten.
Dit is echt zo'n stad waar we wel zouden willen wonen ....
Maar het is tijd om door te reizen willen we tegen 25 oktober terug in Bangkok zijn waar vrienden ons zullen opwachten.

We nemen de trein naar khorat en vervolgens de bus tot Phimai onze volgende bestemming.
Na een heerlijk noodlesoepje als lunch is het al 3uur maar toch besluiten we nog een uitstapje te maken naar Thailands oudste en grootste banyan boom. 350 jaar oud en ruim 1.3 km² aan oppervlakte, wat een verschijning!!!
Via een bruggetje wandel je over de omringende vijver het eiland op en kun je via verschillende paadjes onder de vele luchtwortels en stammen van de boom doorlopen. De sfeer die hier hangt, is moeilijk te beschrijven.
Inwoners geloven namelijk dat de banyan boom heilig is en speciale krachten heeft. Ook de vorige koning Bhumibol heeft deze plaats plechtig bezocht, vertellen de talrijke foto's her en der.Je komt hier veel locals tegen die prachtige bloemenkransen en andere offers achterlaten bij het tempeltje. De omringende vijverpartijen blijken vol te zitten met enorme vissen, dus snel een paar zakjes viskorrels kopen en de voederpret voor de kindjes kan weer beginnen.
Het is al bijna donker als we de terugtocht van 2km aanvatten.
De volgende morgen is het tijd voor "Prasat Hin Phimai"
Phimai is in feite een stad die om één van de best bewaarde Khmer tempelcomplexen is gebouwd, ook wel het Angkor Wat van Thailand genaamd.
Ongeveer 800 jaar geleden, tijdens de hoogtijdagen van het Khmer-rijk, was Phimai middels een weg van ruim 225 kilometer rechtstreeks verbonden met dit Angkor Wat in Cambodja. Een prachtig stukje geschiedenis dat binnenkort ook tot het werelderfgoed zal behoren. We sluiten vandaag onze dag af met een wandeling langs de locale avondmarkt. De verse (levende) visstalletjes blijven zeker voor de kinderen de bezienswaardigheid bij uitstek. (We hebben er dit maal een filmpje van gepost).
Morgen zullen we met de fiets het stadje verder verkennen.

Tot later.

1. Maya: